Mit barn kan ikke sove: 3 bud på mulige årsager - Ergokarin.dk

Mit barn kan ikke sove – 3 bud på mulige årsager…

Mit barn kan ikke sove og sover afbrudt

Mit barn kan ikke sove, er måske den mest almindelig frustration i børnefamilier.

Børn skal lære at sove igennem. Det er ikke en evne, de er født med. For nogle børn går det mere naturligt end andre.

Hvis du har svært ved at få dit barn til at falde til ro og/eller sove igennem, kan det være, at dit barn være overstimuleret.

Så sidder du med frustrationen “mit barn kan ikke sove” så kan du overveje følgende ting, som kan stimulere barnet negativt ift at falde i søvn og dermed være årsagen til at dit barn ikke kan sove.

 

Mit barn kan ikke sove

Mit barn kan ikke sove

1) Er TVet tændt lige før sengetid?

Nogle børns vågenhedsniveau bliver meget påvirket af TV/iPad mm. og så har de meget svært ved at falde til ro. Måske kan det give en positiv effekt at slukke det 30 min før sengetid.

2) Har dit barn været ude i naturen idag?

Noget af det mest positivt regulerende for stimulation/overstimulation er naturen. Alting i naturen kører på en naturlig frekvens og der er massere af muligheder til at stimulere de primære sanser (vestibulærsansen, den proprioceptive sans og den taktilesans) og de primære sanser er med til at regulere overstimulering.

3) Sover dit barn for lidt?

Hvis dit barn sover for lidt, så kan det i mange tilfælde give søvnproblemer i sig selv.

Hvad er så for lidt søvn?  ja, indtil de er 2 år skal de helst ikke sove ret meget under 13 timer i døgnet. men tjek dit barns alder i Helen Lyng Hansens skema.

Så svaret på dårlig og for lidt søvn kan altså være, at de sover mere om dagen eller kommer tidligere i seng. Søvn avler mere søvn. Det kan meget vel være nødvendigt at iværksætte andre ting for at dette kan lade sig gøre. (fx ovenstående bud nr. 1 og 2)

Mange siger til mig “børn er jo forskellige, mit barn har ikke så stort et søvn behov” – og der må jeg så sige: ja, børn er forskellige, men deres søvnbehov er ikke væsentligt forskelligt – og oplever du søvnproblemer, så er dette et meget oplagt sted at sætte ind.

Vi KAN jo ikke tvinge vores børn til at sove (øv også ;-)) – men vi kan meget vel lave mange tiltag, for at de får bedre mulighed for at få den søvn, de biologisk set har brug for.

Andre blogs du kunne finde interessant:
Løbecykel: 5 ting du bør overveje før dit barn får en
3 baderåd fra ergoterapeuten, som måske vil overraske dig
5 hurtige tips

PS Hvis du fik noget ud af at læse dette, så kan du dele det med dine venner. Tryk på facebook-ikoner her under (eller det ikon der passer til der hvor du vil dele 😉

 

Follow my blog with Bloglovin

Karin Kløjgaard Trolle

Jeg hjælper mødre med at forebygge og behandle ​skæve og flade babyhoveder - på gode, kærlige og naturlige måder - Der passes ind i din vante dagligdag - føles naturligt - og hverken som pligt eller træning. Jeg har været ergoterapeut i 10 år og jeg har også en kandidatuddannelse i pædagogik

>